Luisteren in organisaties… 5 voorbeelden uit de praktijk. Herkenbaar?

Horen is een basisvaardigheid die de meeste van ons vanaf de geboorte kunnen. Toch zijn we slecht in staat om te luisteren. Hieronder 5 voorbeelden uit de praktijk.

Voorbeeld 1
Twee personen zitten met elkaar in gesprek in een kantine. Een van de twee is heel erg met zijn omgeving bezig. Er wordt naar anderen geknikt, gezwaaid en zeggen andere gedag. Een ding weet je zeker hier wordt niet echt geluisterd.

Voorbeeld 2
Sommige mensen praten meer dan ze luisteren. Bij ieder woord heeft men een associatie en neemt de ander het gesprek over met de zin: oja, dat heb ik ook. Ben je met jezelf of de ander bezig?

Voorbeeld 3
Je zit tijdens het gesprek ‘in je hoofd’. Gedachtes komen op. Oplossingen poppen op. Je reageert in plaats van dat je écht luistert.

Voorbeeld 4
Je ben met je leidinggevende in gesprek. Tijdens het gesprek wordt ze afgeleid door enkele inkomende berichten op haar telefoon. Voelt het alsof er naar je geluisterd wordt?

Voorbeeld 5
In het overleg zit iedereen met zijn laptop op tafel. Enkele tikken. Maken ze aantekeningen of werken ze hun mail weg?

Als je naar iemand luistert, doe het dan niet alleen met je verstand maar met je hele lichaam. Je moet het energieveld van je innerlijke lichaam voelen terwijl je luistert. Dat leidt de aandacht af van het denken en het zorgt voor een ruimte van stilte waardoor je echt kunt luisteren zonder dat het verstand zich erin mengt. Je geeft de ander ruimte – ruimte om er te zijn. Het is het kostbaarste geschenk dat je iemand kunt geven. De meeste mensen kunnen helemaal niet luisteren, omdat het grootste deel van hun aandacht wordt opgeslokt door het denken. Daar besteden ze meer aandacht aan dan aan wat de ander zegt en ze besteden helemaal geen aandacht aan het enige wat werkelijk belangrijk is: het Zijn van de ander achter de woorden en het verstand. Natuurlijk kun je het Zijn van iemand anders alleen maar voelen door dat van jezelf. En dat is het begin van het ervaren van eenheid, van liefde. Op het diepste niveau van Zijn ben je één met alles wat er is. Bron: Eckhart Tolle. De kracht van het nu.

Zoals hierboven blijkt is luisteren gewoonweg lastig. We worden veel afgeleid. Mijn ervaring is dat er op school, tijdens je studie en op het werk weinig aandacht wordt besteed aan deze misschien wel meest cruciale vaardigheid. Gek eigenlijk.
Het mooie is ook dat je het kan leren. Dit begint met bewustwording. Reflecteer morgen aan het einde van de dag als je op de fiets zit, de trein neemt of in de auto zit maar eens op dit onderwerp zoals de heer Tolle dit bedoeld heeft. Wat ga je overmorgen anders doen?

Als het individueel al lastig is, hoe luister je dan als bestuurder of directie naar je gehele organisatie?
Voorbeeldgedrag op het gebied van luisteren van een bestuurder heeft uiteraard een positieve uitwerking. Alleen hoe luister je naar iedereen? Hoe zorg je ervoor dat iedereen gehoord wordt? Hoe zorg je ervoor dat de mening van een de andere niet overschaduwd? Hoe kun je al die meningen, belevingen, gevoelens, beelden en ideeën meer feitelijk maken. Overzichtelijk zodat keuzes kunnen worden gemaakt op gevoel, intuïtie en met de nodige dosis ratio?

Exact dit is wat we met behulp van Synthetron hebben gedaan tijdens ons onderzoek naar Wat speelt er nu echt?

De 8 conclusies.
Er deden ruim 100 mensen uit diverse bedrijfstakken mee. Alles wat de deelnemers ‘gezegd’ hebben is als tekst geanalyseerd. We hebben samen met 16 deelnemers gezocht naar patronen in deze tekst. Samen met de deelnemers concluderen we het volgende:

  1. Veranderen? Het gaat dan over het dagelijks werk. Termen als Lean, Six Sigma, kantelingen, reorganisaties, (de-) centralisaties vallen nauwelijks.
  2. Medewerkers volgen wel degelijk de ontwikkelingen. Het idee dat dat van de top of buiten moet komen klopt niet.
  3. De visie en de strategie zijn niet leidend. Men herkent de visie niet, ziet de link niet met het eigen werk, vind ze te vaag en te onzeker
  4. Werkdruk is een issue die reflectie en goed functioneren van de organisatie belemmert.
  5. Off stage gesprekken gaan niet alleen over klachten. Het is ook een potentiele vernieuwingsbron waar zorgen worden geuit over de koers.
  6. Kantelen is niet een oplossing voor alle bedrijfstakken.
  7. Kritiek op het management. Het management is de gebeten hond.
  8. De belangrijkste reden waarom lol in het werk is toegenomen is doordat men zelf meer dingen doet en kan doen (of is gaan doen) die men zelf leuk vindt en die men goed bij zichzelf vindt passen.

Ben je benieuwd naar het gehele artikel? We delen het graag. Hieronder vind je de link.
artikel-wat-speelt-er-nu-echt

 

 

 

Een gedachte over “Luisteren in organisaties… 5 voorbeelden uit de praktijk. Herkenbaar?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s